Friday, January 18, 2013

JODOH ITU RAHSIA YANG ESA

Bismillahirahmannirahim..
Dengar nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Peyayang,
"In the name of Allah, most Gracious, most Compassionate".
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.. 
Alhamdulillah, saya masih mempunyai kelapangan masa untuk berkongsi sedikit ilmu 
tentang perkara yang paling hampir dalam kehidupan kita selain AJAL iaitu JODOH.

JODOH? Apa yang dikatakan jodoh? Korang tahu ke apa maksud sebenar Jodoh ini? Baiklah, Jodoh dari segi bahasa adalah pasangan yang pas atau pasangan yang sesuai di antara keduanya. Terperincinya, 'Jodoh' ini adalah pasangan yang saling memerlukan, saling memberi dan saling menerima.Berbeza dengan pengertian 'jodoh' menurut Islam, secara islamiknya jodoh dari segi islam adalah pasangan (laki-laki dan perempuan) yang "telah ditetapkan" atau "disahkan" dalam ikatan pernikahan dan disebut pasangan suami-isteri.

Memang benar, kita sendiri tidak ketahui siapakah jodoh kita? Jujurnya, korang sendiri pun takkan tahu siapakah Jodoh yang pas untuk korang...Kan-kan-kan? Tetapi harus diingat bahawa Allah S.W.T. telah tetapkan segalanya. Hanya dia yang mengetahui apa yang terbaik untuk umatNya.Malah,segala hal mengenai diri kita juga sudah ditetapkan dan ditakdirkan oleh Allah S.W.T sejak di rahim ibu. Dalam sebuah hadis riwayat Bukhari Muslim dari Ibnu Mas’ud r.a.,dikatakan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:


"Sesungguhnya proses penciptaan setiap orang dari kalian berada di perut ibunya selama 40 hari 
berupa segumpal air mani. Selanjutnya ia berubah menjadi segumpal darah dalam masa yang 
sama.Kemudian ia berubah menjadi segumpal daging dalam masa yang sama.Lalu Allah mengutus
seorang malaikat untuk meniupkan ruh kepadanya disamping diperintahkan untuk menuliskan empat perkara, yakni [1] rezekinya, [2] ajalnya, [3] perilakunya, dan [4] bahagia celakanya".


Apabila waktunya sudah tiba, perasaan yang begitu indah akan dirasai oleh tiap-tiap orang,termasuklah korang sendiri.Dan waktu itu jugalah rasa kesyukuran akan menjelma. Korang harus ingat ,jodoh ni tidak semestinya dengan orang yang dah lama kita kenal, tapi mungkin juga jodoh kita dengan orang yang baru kita kenal. Jadi tak perlulah kita bersusah payah untuk mencari pemilik tulang rusuk ini kerana pemilik tulang rusuk itu sendiri akan mencari tulang rusuknya. Percayalah, walau digenggam sekuat manapun andai ia bukan milik kita, ia akan terlepas jua .Walau ditolak ketepi mana sekalipun, andai ia yang tercatat untuk kita, ia mendatang jua......ITULAH NAMANYA JODOH dan JODOH ITU RAHSIA YANG ESA.


Kita sepatutnya percaya bahawa semua kejadian adalah pasangan. Ini terbukti pada:
Firman Allah S.W.T. dalam Surat Yaasin: 36 dijelaskan:

"Maha suci Allah yang menjadikan kejadian semua berpasangan dari sesuatu yang tumbuh di bumi, dari mereka (manusia) dan dari sesuatu yang mereka tiada mengetahui." 


Cuba perhatikan...setiap yang kita saksikan ada pasangannya. Langit saling melengkapi bumi. Kemudian Allah jadikan pula malam berkasih dengan siang. Tinggi berpasangan dengan rendah. Dan jantan saling bergantungan dengan betina. Demikian juga kita yang bergelar sebagai seorang manusia, lihat saja contoh dalam Sains. Atom yang halus tidak dapat dilihat dengan pandangan mata terdiri dari komponen yang berpasang-pasangan. Wahhhhh, Betapa indahnya kehidupan manusia ini dengan adanya pasangan di dalam kejadiannya dan alangkah jemu dan bosannya kehidupan ini sekiranya yang menjadi penghuni alam adalah lelaki semuanya atau perempuan semuanya.Tak ke pelik namanya??

No comments:

Post a Comment