Wednesday, January 16, 2013

DIA YANG MENGUTUSKAN RINDU

Assalamualaikum w.b.t


IBU dan AYAH. Siapakah mereka? MEREKALAH sebenarnya yang dikatakan insan yang paling mulia dalam kehidupan.Dan kerana itulah agama Islam mengajar umatnya supaya menghormati dan berbuat baik kepada kedua-duanya.Segala jasa dan pengorbanan yang mereka curahkan sejak di alam rahim sehingga kita dilahirkan begitu besar dan tinggi  nilainya. Kita sebagai anak wajib menghormati, mentaati dan berbuat baik terhadap mereka. Ini sebagai suatu penghormatan tertinggi daripada anak dan membalas jasa ibu bapa mereka.  Firman Allah SWT dalam surah al-Israk ayat 23-24:


  • Maksudnya:“Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada kedua ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada keduanya sekalipun perkataan 'ah', dan janganlah engkau menengking mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah: Wahai Tuhanku! Kasihanilah mereka berdua sebagaimana mereka telah memelihara dan mendidikku semasa kecil.”

DOA UNTUK IBU BAPA

IBU....
Anakmu ini masih memerlukan petunjuk ke jalan kebahagiaan dunia dan akhirat yang setia mengajar erti kekuatan.Restu dan doa engkau iringkan.Terima kasih ibu,jasamu akan kukenang selalu,kukirim doa tanda kerinduan kerana kau tetap dihatiku.

AYAH...
Rasakan di hatimu secebis kasihku yang kian merinduimu,biarkan tiada di mataku asalkan bersama penciptaKU,juga penciptaMU yang menjanjikan pertemuanku denganmu di syurga milik Yang Maha Satu.

No comments:

Post a Comment