Saturday, February 15, 2014

Ada apa pada aksara "S"

Assalamualaikum w.b.t

Siapa yang terer sastera mesti tahu maksud aksara tu apa. Haa semua! cer teka ! hikhik. Pendek ceritanya aksara tu sebenarnya merujuk kepada huruf atau abjad. Kita bersastera sikit malam nih. Toinkkk!

Setiap ibu bapa pasti akan beri nama yang cantik-cantik dan comel-comel dekat anaknya DAN nama yang ibu bapa beri ni pasti ada kelebihan dan maknanya yang tersendiri. Kadang tu ibu bapa siap buat list lagi sampai penuh nama dalam satu kertas tu semata-mata nak pastikan nama yang dipilih untuk anaknya itu paling terbaik, sedap didengar dan cantik maknanya. 

Berbalik kepada huruf  S tadi, pamili aku ni telah dikategorikan oleh jiran tertangga sebagai pamili berkepala "s". Macam mana lah agaknya tu ?? ahaha! Gelaran ini dikasi sebab setiap permulaan nama pamili kami bermula dengan huruf  "s". Sempat jugak jiran tertangga aku ni buat analisis nama. Bagus! Nampak jiran yang prihatin di situ. ahah! Dari abah, emak sampailah sulung ke bongsu semuanya berkepala "s". Patutlah asal bunyi ssss terus diam asal bunyi ssss terus diam..ahah! S untuk semualah !!

Pamili berkepala "S"

Encik Abah : 
Salman Abdullah

Puan Emak : 
Salahah Mohamad

Anak-anaknya :
Shaera Salman
Shazila Salman
Shahrul Nizam Salman
Shahiran Azlan Salman
Shafiq Azizi Salman

# setiap nama yang ibu bapa beri pasti ada makna, kelebihan dan keunikannya tersendiri #

Thanks sudi baca entri kali ni
Senyum untuk semua ^_______^


                       

8 comments:

  1. pernah jumpa famili yg namakan anak2 semua bermula dengan huruf yg sama.. contohnya, family kak saya, anak2 dia semua mula dengan huruf Z.. hehehe...

    ReplyDelete
  2. I'm H family . Tapi mak dgn adik yg bongsu je tak start with H , hehehe .

    Singgah dan follow ! #49

    ReplyDelete
    Replies
    1. de H famili..hehe
      apapun thanks singgah n follow sini.

      Delete