Wednesday, January 28, 2015

Derma Darah

Assalamualaikum...

TIDAK CUKUP BERAT !! Masalah ini yang selalu timbul bila nak menderma. 43kg berat (kelayakkan menderma 45kg ke atas), hemoglobin normal (peluang menderma ada walaupun tipis). Saat itu aku rasakan tak salah kalau kita cuba. Kalau tak dapat sekurang kurangnya niat nak membantu mereka yang perlukan darah ni ada. First step of all. Dengan nekadnya pergi ambil borang dan isi. Dalam hati "hurmm,dapat tak ni..layak ke ni..kalo tak dapat ". Ketaq lutut!!

Done isi borang  maju ke tempat pertama. Tempat ni paling risau sebab aku takut kena reject.
Sampai giliran aku abang jururawat pelik tengok dan suruh timbang dulu berat badan. ALAMAK!! mesti tak lepas ni. "pecat kasut, naik atas penimbang keputusan 43kg berat". bila abang nurse tengok penimbang aku terus buat muka innocent. Walaupun berat 43kg, abang nurse tu tulis kat buku rekod dia 45kg. Mungkin dia faham keingginan dan nekadku yang teringgin nak menderma. Mungkin juga dia mengerti hasratku tambah2 waktu itu muka kesian yang penuh harapan aku tunjuk supaya dapat status layak menderma tu. Alhamdulillah..aku diterima dan layak menderma. Betul apa orang kata, kalau kita ikhlas nak bantu orang insya'Allah Allah mudahkan.Senyum lebar.

Tempat kedua tempat Check Up Jenis darah, Tekanan darah, BMI. Hasilnya:
  1. Jenis Kumpulan Darah O 
  2. Tekanan Darah 12.9
  3. BMI: Anda sihat (berat 43, tinggi 148)
  4. Kuantiti darah boleh diderma : 350 ml

350ml darah didermakan


Tempat ketiga tempat lengan "dicucuk jarum" dan "disedut darah". Rasa teruja, tetapi takut. Sebab ini kali pertama derma. Tibanya giliran dicucuk akak nurse tanya "badan kechik berapa berat dik?".Dengan selambanya ku jawab 45kg nurse. Padahal hurm.. Maafkan zila ye nurse. Hehe! Alhamdulillah sesi  keluarkan darah dari badan berjalan lancar. Sakitnya macam kena gigit semut sangat manis. Bila sekali dah derma rasa macam nak derma lagi.Hehe! bersyukur sangat dpt jadi penderma dan dapat bantu mereka yang perlukan darah.

setitik darah yang diderma dapat menyelamatkan nyawa penerima
si muka pucat bersama bodyguard yang sentiasa ada dibelakang

P/S: Jika kita mempunyai niat yang ikhlas. Apa yang susah Insya'Allah dipermudahkanNya

Thanks reading this entry

No comments:

Post a Comment